Abbildungen der Seite
PDF
EPUB

et autres lieux contenus en ladite cemmission, est requis vous donner sur ce convenable provision; nous, ces choses considérées, voulans ce, qui par nos dits commissaires a esté ordonné par vertu du povoir par nous à eulx donné estre entièrement exécuté et accomply, vous mandors, commandons et expressement enjoignons, que tous les frais qu'il a convenu et conviendra faire, tant pour envoyer lesdits marchans et mesnagiers en nostre dite d'Arras, qu'ilz doivent fournir et qui leur ont esté enjoinctz y envoyer par nos dits commissaires, le charroy et voicture d'eulx, leurs femmes, enffans et mesnages jusques en la ville d'Arras, comme pour leur vivre, nourriture et entretennement de deux mois après qu'ilz seront arrivés audit Arras, vous appelez douze des plus notables gens de ladite ville, telz que verrez estre à faire, mettez sus, asseiez et imposez sur tous les manans et habitans de nos dites ville et forsbourgs de Troyes, et es autres lieux, comme dit est, de quelque estat, qualité et condition qu'ils soient, privilégiéz et non privilégiéz, et sans préjudice de leurs priviléges pour ceste fois, réservé seullement les gens d'église, nos officiers ordinaires et commansaulx, qui à présent nous servent à l'entour de nous et non autres, et les povres mendiens et misérables personnes; et les deniers qui pour la cause dessus dite et par bonne modéracion, seront par vous assis et imposez pour emploier en ce que dit est et non ailleurs faictes assoir et imposer, le fort portant le faible, sommairement et de plain, et iceulx cueillir et lever par le receveur des deniers communs de nostre dite ville de Troyes, sans personne en exempter fors ceulx de la condition dessus dite seullement et iceulx employer en ce que dit est ainsi et selon le nombre et quantité qui, par vous sera advisé y estre nécessaire, et selon le contenu de nostre ditecommission, sans quelque chose en employer ailleurs que en ce que dit est. Lequel receveur sera tenu en respondre et rendre compte pardevant vous, nostre procureur présent, ou appellé toutes foiz que, par vous, sera ordonné, et au paiement desdits deniers, qui, pour la cause dessus dite, seront par vous imposez, contraigniez et faictes contraindre tous ceulx qui y seront assiz et imposés réaument et de

fait par prinse de corps et biens, tout ainsi qu'il est accoustumé de faire pour nos propres debtes, besongnes et affaires, non obstans oppositions ou appellacions quelzconques pour lesquelles ne voulons estre différé De ce faire à vous et à chacun de vous, vos commis et derputez, et à chacun d'eulx avons donné et donnons plain pouvoir, auctorité, commission et mandement spécial, nonosbtant comme dessus, mandons et commandons à tous nos justiciers, officiers et subgetz, que à vous et à chacun de vous, vos commis et depputez, et à chacun d'eulx en ce faisant obéissent et entendent diligemment et vous prestent et donnent conseil, confort, aide et prisons, se mestier est, et par vous requis en sont. Et pour ce que ceulz des villes et lieux contenuz en ladite commission de nosdits commissaires pourront avoir à besongner de ces présentes pour assoir sur eulx leur porcion desdits fraiz, nous voullons que au vidimus d'icelles fait soubz scel royal foy soit ajoustée comme à ce présent original.

Donné à Méry-sur-Seine, le IIII' jour de juillet, l'an de grâce mille CCCC soixante dix-neuf et de nostre règne le dix-huitiesme. Par le roy,

Sceau royal de cire blanche sur

Signé J. BOURCIER

simple queue de parchemin.

Même registr. original.

ANCIEN INVENTAIRE.

Layette no 59.- Repopulation de la ville de Franchise.-

[blocks in formation]

Estat de Pierre de Valières du voyage par luy fait au mois de janvier 1480, de cette ville de Troyes à Franchise, pour porter aux mesnagiers dudit Troyes, estant audit lieu de Franchise, les sommes de deniers y déclarés sur ce qui leur a été ordonné au mois d'aoust dernier par MM. les commissaires et échevins dudit Franchise pour leur entretien.

[merged small][ocr errors][merged small]

Lettres de vidimus passées sous le scel de la prévosté de Troyes,

esquelles est incorporée une commission de MM. les commissaires ordonnez par le roy en la ville et cité de Franchise, et les échevins dudit lieu, en datte du 21 août 1480, adressées au bailly, prévost de Troyes et autres officiers du roy, à ce qu'ils ayent à faire mettre à exécution le contenu en l'ordonnance et déclaration desdits commissaires touchant le fait des mesnagiers de ladite ville de Troyes, et de procéder incontinent à faire élection et nomination du nombre de gens contenu en l'ordonnance. Revue des mesnagiers du 21 aoust 1480, des mesnagiers de la ville de Troyes estant à Franchise.

[blocks in formation]

Taxe de la somme de 120 liv. pour la dépense faite par Estienne de Baussancourt, aux deux voyages par luy faits en la ville de Franchise, au sujet de la repopulation de ladite ville.

No 7.1479, 11 juillet.

Procès-verbal constatant, à Nogent-sur-Seine, l'élection du marchand nommé Chaumart, qui devra se rendre à Franchise.

N° 8.-1479, 14 août.

Franchise. Lettres de MM. Moreau de Cerisay et Choisy, commissaires royaux à Franchise, constatant que Henry de Thaon, élu, Jean Perricart, Colinet de Montebis et Bar-sur-Seine, poursuivant d'armes du roi, commis et députés de la ville de Troyes, ont présenté 48 mesnagers de divers métiers, sur lesquels 45 ont été reçus le résidu reconnu insuffisant, inexpert, impuissant et inutile a été refusé. Cette lettre constate, en outre, que chaque ménager recevra pendant deux mois à partir du 15 août, 60 sous, la femme 40, chaque enfant 20 sous par mois, et les enfans en nourrice nourris aux dépens de la ville pendant un an.

[blocks in formation]

Nogent-sur-Seine - Certificat délivré par Jean Largentier et

Jean Lepied, notaires au tabellionage de Nogent, constatant que Gérard Favier a été imposé à la taille levée pour les ménagers envoyés à Franchise.

[merged small][ocr errors][merged small]

Très chers et bons amis, je me recommande à vous tant comme je pnis. Sachez que la matière, pourquoy sommes cy venuz, touchant le fait de Franchise, encor n'y a il riens conclud, à cause que ne le puis cognoistre, je fais doubte qu'il n'y ait réformation, et aussi par plusieurs commissaires en ceste ville des villes et a plusieurs mesnagiers des derniers esleuz, lesquelx se sont venuz plaindre au roy disant que l'on n'y a esleu que povres gens et ceulx qui riens n'avoient, on a lessé ceulx qui avaient de quoy. Le roy se veult faire de tout informé, et maistre Guillaume de Sérisay est en ceste ville et ne scet encor comment la conclusion se fera, car ancuns ont cuidé estrange sur luy et tous ceulx qui ont esté électeurs et sera besoing à tous ceulx qui ont apporté lettres de leur renvoy qui sachent qui leur a donnée, et sommes tuillez d'y veoir de bien grant besognes. Le roy a envoyé monsieur du Bouchage et autres à Franchise et ne sçay pourquoy, et si m'en suis enquis du tout. Les ungs disent que c'est qu'il veut veoir comment les mesnagiers ont esté traictez derrenièrement à la reveue, et pour ce je craing fort les plainctes de nos menagers qui seront par delà. Le roy nous a fait déclarer par le bailly de Rouen (Reims?) qu'il entend et veult que en sa ville de Franchise y ait deux mil mesnagiers des pays de France, et a ordonné à son département à Messieurs les généraulx de ses finances y besongner et demain doivent commencer. J'en ay parlé à M du Lude, lequel m'a dit que le roy avoit repris la matière en ses mains, qu'il n'y peuct besogner pour l'eure, mais a recommandé la ville de Troyes à Messieurs de Franchise, m'a dit, que je ne me doutasse de rien, que ce qui avoit esté fait à Franchise demeureroit et encore mieulx s'il luy est possible. Il me semble que qui envoieroit quelque peu d'argent aux mesnagiers se ne seroit pas mal fait, jasoit que Me Guillaume

du

....

Serisay m'a dit que au plaisir de Dieu dedans quatre ou cinq jours serons expédiez et m'a promis que nous serions des premiers, et que je feisse bonne.. car il avoit la ville pour recommandée et aussi celle luy estoit bien recommandée, aussi le m'a dit Me Guillaume Choisy....... envoyé Peloton par le commandement roy, pour cause que monsieur du Lude la commandé audit Peloton, et porte unes lettres adressées à messieurs les officiers et bourgeois de la ville pour ung homme de Troyes duquel on a adverty le roy, qui vient de Turquie. Peloton vous en parlera plus amplement. Des nouvelles de pardessa le porteur de ceste vous en dira, de mon département, se sera le plus brief à moy possible, car je ne suis point à mes plaisirs et en suis autant.....

que d'Arras. Je suis petit argentier et ay empruncté à Estienne, fils de Pierre le Boucherat, sept escuz d'or, lesquelx je vous prie les fassiez incontinent redonner à son dict père, car ainsy lui ay promis Si vous plaist me recommandez à Jehan Hennequin et à Thibault Berthier, Priant nostre Seigneur qui vous doint bonne vye et longue et le paradis à la fin.

Escript à Tours, le XIe d'octobre.

Le tout vostre,

JEHAN DE MARISY.
de Franchise.

Cedict jour est venu nouvelles à messieurs les commissaires de pardessa qu'il s'en est bien revenu huict vings mesnagiers, et se on a bien eu vint huit mors depuis nostre département. Comme Bar-sur-Seine vous en pourra advertir, et croy pour le mieulx, on leur doibt faire quelque bien, sur ce soyez advertiz comment, par deux besongnez, je n'ay point rescript à messieurs de la ville par le sieur..... que je vous rescript doublant grant assemblée. (Sans adresse ni suscription).

[merged small][ocr errors][merged small]

Très chiers et honnorés seigneurs, je me recommande très

« ZurückWeiter »